Storie dal Friul - 1
(Societāt
Filologjiche Furlane - Par cure di Luzian Verone)
Epoche veneziane (1420-1797),
napoleoniche (tra 1797 e 1815),
austriache (dal 1815 al 1866 e al 1918) fin a l'union cu l'Italie.
II Friūl
sot Vignesie.
Il 19 di lui dal
1420 Roberto Morosini, prin luctignint venezian de Patrie dal Friūl al
jentrave a Udin. Il so compit al jere chel di rapresentā la signorģe
venite, di rindij cont dal so operāt e di sostituī il patriarcje di Aquilee
tal guviār civīl. Pal rest, la struture pulitiche-ministrative dal vieri
stāt patriarcjāl e veve di restā invariade (come une "regjon a
statūt speciāl" jenfri dal feritori de republiche venite); il Friūl
al veve di sei ministrāt secont i soi antīcs statūts. In maniere
progressive al fo proviodūt par une gnove sistemazion des incarichis di
guviār, de magjistradure e par une gnove riforme des competencis, soredut
tal parlament, che al piardč ogni pussibilitāt di intromission tč
pulitiche foreste. La monede veneziane e cjapą cors legāl. Ancje lis
circoscrizions jurisdizionāls de Patrie a fņrin in part modificadis.
Lis
proprietāts in Friūl dal cont di Gurize a fņrin ricognossudis ae so
jurisdizion, a condizion perņ che lui al ricognossčs la sotanance feudāl a
Vignesie: il cont Indrģ, il prin di novembar dal 1424, in place S.Marc, al
riceveve dal Dōs l'inviestidure dai feudos che prime al veve ricevūt de
glesie di Aquilee.
Tentatīfs
di restaurazion dal stāt patriarcjāl.
Intant il
patriarcje Ludovģ di Teck, viodude l'inutilitāt des azione diplomatichis,
dal 1422 al tente di riconcuistā il Friūl cu lis armis. Cuntun esercit di
mercenaris Ongjarźs al realize une largje manovre a cercli: de Basse Furlane
al puarte une part des sōs trupis fin a Rosacis e a Manzan, che a vegnin
concuistadis; un'altre part dal esercit, pe Alte e dilunc la valade de Fele,
e rive fin a Scluse e a Mueē, che a vegnin fiscadis dai soldats. Ma l'esercit
de republiche al rive a contrastā e a mandā a mont il dopli atac. Une
seconde azion e ven inmaniade di Ludovģ dal 1431. Cun tun esercit di
cincmīl Ongjarźs ancjemņ une volte al rive a jentrā in Friūl, rivant fin
a Manzan e di lģ, cun 1500 cjavalīrs al tire dilunc fin a lis puartis di
Udin. Ma inmņ une volte i Venezians a rģvin a parā l'atac e a fā scjampā
lis trupis patriarcjāls.
Lis
ripetudis e tremendis crudeltāts dai doi esercits (l'Abazie di Rosacis e fo
fiscade e ai difensors e fo ēoncjade la man destre de bande dai Ongjarźs,
intant che i Venezians, dopo de distruzion di Manzan, a copąrin o a
gjavąrin i voi a ducj i presonīrs) a finģrin par dislontanā i Furlans des
cuistions patriarcjāls, puartantju, par amōr di pās, ad acetā i fats.
Dopo
dal tratāt di pās tra Vignesie e l'imperadōr dal S.R.I. Sigjismont (1435)
e la decision dal pape di nomenā, doi vicjaris par proviodi aes necessitāts
spirituāls de diocesi di Aquilee restade in teritori venit, il patriarcje
Ludovģ al restą sence nissune poe diplomatiche.
Al
fo chest un grāf moment de storie dal Friū. Difat, se di une bande la vite
economiche e pulitiche e jere savoltade dal continuāt scuintrasi dai
esercits aversaris sul teritori de regjon, di chealtre bande no mancul piźs
a jerin i dams provocāts ancje ae vite spirituāl e religjose locāl pal fat
che, amancul dal pont di viste uficiāl, il titolār de diocesi acuileiese al
jere simpri il midiesim patriarcje, che ancje dopo de invasion veneziane veve
sede stabil a Udin. Ma la presince di Vignesie e veve obleāt Ludovģ di Teck
a restā lontan de sede e a cirī sotet e aiūts cja' des corts ongjarese e
austriache, dulą ch'al podeve fā stāt su pois economichis e militārs.
Sichč il clero furlan, bandonāt a se stčs e cjatantsi par zonte a vivi un
dificil moment di vite cristiane par vie de continuade malepās, si cjatą in
situazion di pesant decadence. E come logjiche conseguence cheste realtāt si
trasferģ su la vite morāl e religjose de int. Bisugne tiglī cont che la
sopression dal patriarcjāt płlitic e civīl e veve creāt grande conturbie
in tantis personis. Baste pensā ai funzionaris di curie, ai ministradōrs
dai bens patriarcjai, ai massars des tģgnudis rurāls e a dutis ches
personis che il lōr sostentament al jere leāt a l'esistence dal principāt
gleseastic. Ma soredut la vite civīl e morāl e jere discjadude a un pont
tal che unevore di edifici a jerin in bandon, glesiis che a vignivin dopradis
come toglāts pal fen, predis che a fasevin i ustīrs e a ospitavin la
malevite e, dapardut, disgregazion social e miserie spaventose, come che si
pņ lei intun document dal vicjari patriarcjāl Pauli Santonino (1440-1510)
su la cualitāt de vite de int intal Friūl austriac. E in chel venezian lis
robis no lavin miōr.
Ae
muart di Ludovģ di Teck (1439), il pape al spesseā a nomenā un gnūf
patriarcje tč persone di Ludovģ Trevisan, vescul di Firenze di origjin
veneziane, che si doprą subite par risolvi la cuistion dal podź temporāl
de glesie di Aquilee. Lis tratativis a fņrin unevore lungjis e faturosis, no
tant par cuistions di principi (Vignesie 'e jere ferme tč decision di no
cedi il Friūl, considerāt necessari pe strategjie di difese dai soi posses
in tiareferme), ma sui teritoris e su lis garanziis di dā al patriarcje.
Alfin si rivą a un concordāt che al fo definīt dal 1445. Cun chest
document il prelāt acuileiźs al ricognosseve la signorģe veneziane e j
cedeve ducj i soi antics dirits civii sul Friūl, intant che Vignesie e
ricognosseve al patriarcje dutis lis atribuzions gleseastichis, diocesanis e
metropolitichis che j spietavin, e la jurisdizion feudāl direte sul teritori
di Aquilee, di S.Vīt dal Tiliment e di S.Denźl; in plui la republiche si
impegnave a corispuindi al patriarcje un contribūt anuāl di cincmil ducāts
di ąur. Cussģ, ancje di dirit, al finive il stāt furląn patriarcjāl
nassūt dal 1077.
L'aplicazion
di chestis convenzions, tai agns seguitīfs, e fo cause di diviars contrascj
tra Vignesie e il patriarcje; a un acuardi definitīf si rivą dome dal 1451.
Par dut il secul XV perņ, Vignesie e cjalą simpri cun suspiet l'istituzion
gleseastiche patriarcjāl, scrupulant che e podčs jessi o deventā la cause
e il sostentament dai moviments autonomistics furlans. Par cheste reson e
cirģ di limitā il credit e la innomine di cheste istuzion, rivant cussģ a
traspuartā il patriarcjāt di Grau a Vignesie (1451), cirint di favorī l'istituzion
de diocesi di Lubiane jenfri di che acuileiese (1461) e rivant parfin al pont
di domandā la sopression dal patriarcjāt (robe che si realizarą dal 1751),
e la costituzion di doi episcopāts: a Udin e a Cividāt. Plui tart, invecit,
il guviār venit a mudarą dal dut tatiche e pulitiche par sigurāsi la
fedelāt e la sotanance dal patriarcje.
Cheste
cundizion si verificarą fintrimai ae fģn de istituzion, ancje cu la
colaborazion dai stes patriarcjis, seneōs di ingrumā vantaēs a prņ dai
lōr stčs familiārs. E propit cheste ultime e sarą la cause de crisi prime
e de sopression dal patriarcjāt di Aquilee dopo, ocasion ch'e vignarą
sfrutade adimplen dai Asburcs.
Lis
invasions dai Turcs (1472-1499).
Al dolorōs strabalē causāt dal procźs di stabilizazion dal domini venit
in Friūl, si zontą, intant dai ultins trent'agns dal secul XV, la grande
disgrazie des ripetudis scorsadis dai Turcs. Il pericul dai Turcs si jere fat
sintī fin dal 1415, cuanche un esercit otoman al veve invadūt la Slovenie.
La prime invasion dal Friūl, perņ, si verifica dal 1472. In chel an i Turcs,
dividūts in diviars grops a pīt e a cjaval, passade la zone dal Cjars e di
Monfalcon, a rivąrin fin aes puartis di Udin e di Cividāt, fiscant, brusant
e puartantsi daūr centenars di presonīrs. I proviodiments difensīfs di
Vignesie, ancje se rinfuarēāts tal timp seguitīf, a fņrin dal dut
insuficients dal 1477, cuanche i Turcs, tornāts in Friūl guidāts di
Scanderbeg di Bosnie, schivant lis fuartecis venezianis dal Lusinē, a
rivąrin a jentrā in Friūl de bande de Carintie e, traviarsāt i pas di
Tarvis e Pontebe, a tentąrin di invadi la Cjargne passant pal cjanāl d'Incjaroi.
Un faturōs tratāt di pās tra Vignesie e i Turcs fat dal 1479, al rivą a
tignī lontan chel trement flagjel par un vincjagns.
Dal 1499 perņ e
capitą l'ultime ma plui tremende des invasions, cun robariis e violencis
fūr di misure e, soredut tal Friūl ocidentāl, cun tante int copade e paīs
intīrs brusāts. La difese veneziane si dimostra dal dut dispossente, sence
capacitāt di organizā une cualsisei azion di contrast o di disturp. Tra i
tancj e spaventevui fats che si verificąrin in che circostance, si tramande
che i Turcs in ritirade, rivāts al Tiliment dongje Valvason, stant che il
flum al jere in plene par cause des plois, "a taiąrin il cuel a buine
part dai presonīrs, in particulār a oms e feminis anzianis, puartantsi
dauriur unevore di canais sot i cutuardis agns, ma ancje unevore di Turcs a
restārin inneāts tra i sgoifs insidiōs dal flum" (Paschin). No mancul
di dismīl a forin lis vitimis de invasion turche e une part de campagne
furlane e scugnģ sei ripopolade cun contadins vignūts dal Venit. Un esempli
di cheste imigrazion si pņ vźle a Vile Vicentine ch'e fo fondade juste in
cheste circostancé dai colonos vignłts di Vicenze, intant che te part
furlane sot lAustrie a forin clamāts unevore di contadins de Sclavanie.
L'amont de
servitūt di masnade.
Come biel dit, une volte parāt vie il patriarcje dal cjiscjel di Udin e
disvuedāt il Parlament de Patrie di ogni podź decisionāl, pal rest
Vignesie e veve tratāt il Friūl tant che une "regjon autonome",
lassant in pīts i statuts e lis Costituzions marcuardidinis e lassant un alc
di podź e di libertāt a lis cjasadis nobiliārs. Al jere clār perņ che si
tratave di une libertāt e di un podź limitāt, pustiē e sence sustanzie,
stant che dutis lis decisions impuartantis lis cjapave il provioditōr o
luctignint venit ch'al guviarnave in non e par cont di Vignesie. E cussģ i
nobii (*) e i siōrs a vevin continuā a ministrā lis lōr tiaris e a
paronā su la puare int come prime. Cuntune diference perņ. Che sot dal
patriarcje a jerin libars di fā ce che a volevin e cumó, invecit, a jerin
obleāts a paiā ae republiche tassis simpri plui saladis. E inmņ a un altri
vantaē nobii e siōrs a vevin scugnūt rinunziā dilunc dal XV secul: ae
servitūt di masnade. Cheste istituzion e fo condanade di Vignesie prindidut
par indebulī la prepotence dai feudāi furlans, e pņ, ancje, par favorī l'incressi
e il slargjasi des ministrazions comunāls che za di secui a jerin operantis
in dute l'alte Italie.
I
servidōrs di masnade a son stās presints in Friūl dal VIII al XV secul e a
jerin dividūs in dōs categoriis: servidōrs di cjase (pars dominica) e
servidōrs rustics (pars massaricia) I rustics a vevin di lavorā la campagne
pal paron e a chest a vevin di rispuindi in dut e pardut di ogni rendite de
tiare. A jerin a stā in cjasis malsanis e a durmivin intassāts
dongjelaltris, scuasi simpri insieme ai nemai. A jerin vinculāts ae cjase e
ae tiare assegnadis, e di chestis no podevin dislontanāsi. La cundizion dai
servidōrs di masnade e jere ereditarie, no vevin nissun dirit ni
personalitāt juridiche. A jerin di proprietāt dal paron, no podevin vendi,
comprā, fa testament e nancje prestā servizi te milizie. A podevin
maridāsi dome tra lōr e sol cui permes dal nobii (dominicus). I fīs a
jerin destināts a deventā servidōrs dal paron e se i parons a jerin plui
di un i canais a vignjvin dividūts tra i siors. La masnade e podeve sei
vendude, regalade, baratade o cedude par un pōc di timp a chest o a chel
nobil. Tra i documents antīcs si cjate che i conts di Pulcini dal 1232 a
vevin 84 masnadis (cirche cincent servidōrs), i siōrs di Cucagne dal 1260
a'ndi vevin 60, e cussģ i conts di Porcie, di Strassolt, di Vilalte... Al va
infin cunsiderāt che intant che in Friūl la servitūt di masnade e jere
lade al mancul tal XV secul, in citāts come Vercelli e jere stade soprinude
dal 1243, a Bologne dal 1257, intant che subite dopo e vignive soprimude a
Siene, Pise, Parme, Ravene e in ogni comun de Italie setentrionāl, escludūt
il Friūl, dulą che chest vergognōs riflčs de Ete di Mieē al jere
continuāl ancjenņ par secui.
Notis
A scomenēā dal timp di Carli il Grant e in particulār tal timp dal
patriarcjāt si vevin diferents grāts di nobiltāt. Prindidut l'aristocrazie
rivade chenti daūr dai princips ghibelins todescs. Chescj a vevin vūt l'inviestidure
dal imperadōr dal S.R.I. e a vignivin clamāts ancje feudāi libars. Lis
lōr tiaris formaran une sorte di isule tai teritoris patriarcjāi (Pordenon,
Cordenons, Venzon, Tarcint, Gurize, ecet.). Po a vignivin i nobii pal plui di
nomine patriarcjāl che a jerin dividūts in doi grops: ministeriāi e
cjiscjelans de cort dal princip gleseastic, ducjedoi ae direte dipendence
(teoriche) dal patriarcje.
Tal
esercizi dai soi numarōs compits di sovran dal stāt, il patriarcje al jere
assistūt de so curie civīl componude di nobii e gleseastics e tra di lōr a
vignivin distribuidis lis massimis carichis dal stāt patriarcjāl. Tra
chestis e jere chź dal "avocat de glesie acuileiese" che in
principi j spietave a lui di viodi dai interes dal stāt, di difindilu in
judizi, di sostituī il patriarcje tai uficis no compatibii cu la sō vieste
sacerdotāl. Ma cuant che cheste incariche e deventą ereditarie tes mans dai
conts di Gurize che la sfrutąrin dome a prņ dai lōr interes, e piardč la
sō origjinarie funzion. E chest stant che i conts di Gurize a tacąrin
scuasi subit a lā cuintri dal patriarcje e a ingrumā tiaris e podź
puartāts vie al stāt patriarcjāl cu la leē e sence. Ma intant che il
patriarcje une volte muart al veve un sucessōr nomenāt dal imperadōr o dal
pape, i conts di Gurize a vevin cheste incariche in forme ereditarie e sichč
dilunc i secui a vevin ingrumāt furtunis cunsiderevulis. Lis vevin metudis
adun daspčs fasint vuere al stes patriarcje, rivąnt parfin, in calchi cās,
a tignilu presonir. I conts di Gurize, nomenāts avocats dal patriarcje
intōr dal an 1150, dopo de invasion di Vignesie, come za dite, a vevin
scugnūt fā un at di sotanance ae Serenissime. Il lōr potentāt al durarą
fintrimai al 1500, cuanche Lenart, l'ultin cont, al murirą sence vź vūt
fīs e nissun de famee ch'al podčs eredita i lōr teritoris.
Il
12 di avrīl da 1500 al murive a Lienz Lenart, ultin cont di Gurize. Al jere
muart sence ve vūt fiolance. Prime di murī il cont al veve fat test che
dutis lis tiaris de sō contee di Gurize a vevin di jentrā a fā part de
Austrie. Cheste, subit e proviodč a ocupā Gurize, Gardiscje e lis tiaris
dal dulintōr.
Ma
Vignesie no acetą chź sucession. Par dōs resons: sot il profīl juridic
parceche il cont Lenart al veve lassāt a l'Austrie tiaris che inmņ dal 1424
a jerin stadis confermadis (dai stes conts di Gurize dal timp) teritori
feudāl de Serenissime; sot il profīl pulitic, parceche i Austriacs, che za
a vevin il possčs di Pordenon, a varessin cressūt il numar des lōr "isulis"
in Friūl. Stant che cu la diplomazie no si rivā a nissun acuardi tra i doi
contendents, la peraule la cjapąrin i esercits. Massimilian I, arciduche d'Austrie,
al declarą vuere a Vignesie tai prins dal 1508, ma il so esercit al fo subit
sconfit in Cjadovri des trupis de Serenissime al comant dal valorōs
Bartolomio D'Alvian, che al rivą a concuistā ancje Pordenon e Cormons e
Gurize.
La
conclusion vitoriose di Vignesie e semeave trionfāl, ma tal dicembar dal
stes an 1508, Massimilian I, nomenāt propit in chei mźs imperadōr dal
S.R.I., insieme al pape ae France e ae Spagne, si metčrin adun te leghe di
Cambrai in funzion antiveneziane, e la vuere e torna a scomenēā. Te
primevere dal 1509 Vignesie e fo sconfite a Ghiare d'Adda, disot di Bergamo,
e i Austriacs a poderin ocupā une buine fete di tiareferme. La Marche
travisane e la Patrie dal Friūl, restadis fedźls a Vignesie, a resistčrin
a lis trupis austrichis. Subite dopo, perņ, ju imperiāi a tornąrin al atac
cun tun fuart esercit comandāt dal duche di Brunswich, che al rivą a
riconcuistā Gurize, lassant daūr di sč dome paīs in flamis, come Giassic,
Medeuce, Visināl, Manzan e Cjamin di Buri. A chest pont la vuere si fermą.
Ma dome par une polse. L'esercit venezian al jere scanāt no dome pe vuere,
ma ancje pe fature di meti ordin tes rivoltis internis dal Friūl.
Profitant
di cheste situazion dal aversari e ancje dal malstā dal popul, stuf di
vueris, plen di fan e savoltāt de gjile dai esercits che a lavin su e jł,
l'esercii imperiāl al scomenēą une gnove campagne militār cuintri
Vignesie e in pōs dīs al ocupą Sacīl, Pordenon, Spilimberc, Pinzan e
S.Denźl. Il 20 di setembar dal 1511 al jentrą a Udin e, dopo pōc, a
Cividāt. E vares podūt resisti dome la fuartece di Gardiscje, ben difindude
dai Venezians e ben proviodude di mangjative. Ma il comandant de fuartece si
lassą conseā di Antoni Savorgnan (che o tornąrin a cjatā) e dopo dome
cinc zornadis la fuartece e fo piardude. Par simpri. I sucessīfs tentatīfs
di riconcuiste di Vignesie a forin dal dut inutii. Intant tra Massimilian e
la Serenissime si concuardą un an di pause. Ma la pās e jere lontane. Sul
finī dal 1513, difat, i Austriacs a rivąrin a cjapā lis fuartecis di Maran
e di Monfalcon e, dal 1514, dute la Patrie e podeve considerāsi in mans
imperials. L'unic che al resisteve al jere Jaroni Savorgnan che par un mes e
mieē al rivą a tignī la fuartece di Osōf.
A
chest pont i Venezians a tornarģn a fidā il lōr esercit a Bartolomio DAvian,
che dopo una infinitāt di vueris, vuerutis, di ocupazions e di ritiradis,
dal 1518 si rivą a un armistizi tra lis parts e podopo ancje a la fin de
vuere pe muart, dal 1919, di Massimilian I. La pās e fo firmade in forme
uficiāl a Worms (Renanie) al 1521. In fuarce dal seguitīf tratāt a l'Austrie
a restavin: Gurize, Gardiscje, Cormons, Maran, Fare, Botostagn di Dimpeē,
Vilegnove, Mosse, Gonars, Riverote, Ontagnan, Favuīs, S.Zorē, Porpźt,
Cervignan, Rude, Visc, Vile Vicentine, Flumisel, Dael, Tapoan, Crauģs, di
cjiscjel di Zuin (Torviscose), Tiarē e Aquilee. Dut il rest dal feritori al
restave a Vignesie (conprendūt Monfalcon).
Il
flum Judri al deventą un confin tra i doi dominants, ma ancje par vie de
malsestade linie di frontiere, a nassčrin conflits, recriminazions e asse
tra i guviarnants de Austrie, la Signorģe veneziane e il patriarcje che al
vantave i soi dirits su Aquilee. Il suspiet e il rancōr s'incalmąrin ancje
tra la int e dut insieme al contribuģ a creā une situazion avonde
ingredeade. Baste dome pensā aes angariis patidis dai abitants di Aquilee
che a jerin sudits dal patriarcje (par vie dal tratāt dal 1445), che perņ a
jerin restāts sot l'Austrie, ma tratāts come venits, valadģ come nimīs
dal guviar imperiāl. I dirits dal patriarcje a fņrin ristabilīts dome dal
1535. Infin, merte ricuardā che dal 1543 la fuartece di Maran e fo
concuistade di tré aventurīrs, cert Bertrant Secchia di Udin Bernart di
Castro di Piran e Julius Ciprian di Bressie. Cun doi barcjons cjariats di
mangjative a rivąrin a imbroiā i soldāts austriacs e a podčrin meti pīt
su la rive di Maran. Ma sot de mangjative a jerin ancje una sessantine di
armāts che in tun moment a podčrin vź reson dai vuardians. Dopo la
concuiste i tré aventurīrs a vendčrin Maran a Vignesie par 35.000 ducāts,
cu la minace che se no vessin acetāt a varessin vendūt che fuartece ai
Turcs.
La
malandrete joibe grasse dal 1511
La clime di malepās che di simpri si compagne a lis vueris e semeą une
ocasion juste par Antoni Savorgnan par discreditā i nobii filoimperiāi ai
vōi de Republiche Venite. Al scomenēą dal 1509 acusant la nobiltāt di
intindisi cul nimģ (si ricuarde che Vignesie e jere in vuere cu l'Austrie).
I nobii, a Iōr volte a incolpąrin Antoni Savorgnan di intiēā la asse, i
disordins e la ribelion tra i contadins. Lis ostilitāts a scomencąrin
propit in chel stes an e a puartąrin al atac dal cjiscjel di Coloret a Sterp.
E pņ altris tichis e ripichis. La lote si davualzeve tra i Zambąrlans,
scuasi ducj contadins comandats di Antoni Savorgnan, e i Strumīrs, scuasi
ducj nobii e borghźs che a jerin de bande dai Torians (Della Torre), nobil
famee di origjin lombarde che tra il Dusinte e il Tresinte e veve dat cuatri
patriarcjis al Friūl. Viodudis lis intenzions dal Savorgnan i Strumirs a
decidčrin di paiā oms armāts par protezisi, e cussi Antoni Savorgnan al fo
obleāt a scjampā di Udin. Ma al torną, in curt e dal 1511 al convocą il
provioditōr venit par che si fasčs promotōr di pās tra lis fazions e par
evitā che i armāts dai Strumīrs a podessin provocā lotis insanganadis. Il
luctignint venit al veve ben capīt la falsitāt dal Savorgnan, ma instčs al
convoca i rapresentants dai Strumīrs. Ma culģ conven lā daūr dai
avigniments "in direte", leint la conte dal nobil Zuan Candido: "Vignude
duncje la matine de joibe grasse, Antoni al manda ator la vōs che i todescs
a vevin fiscat Pradaman a tre miis di Udin. Po, sunade la cjampane dal
cjiscjel di Udin, ch'ai jere il segnāl par radunā il popul, une sdrume
disordenade di contadins fūr di sč pe asse, pe fan e parcecne stiēāts dal
Savorgnan, a lerin daūr di lui tun splaē dongje Borc d'Olee. Lģ al clama i
caporions e ur fasč un discors imbiliāt, crudėl e plen di desideri di
svindic. Po ducj insieme come bestiis salvadiis a jentrąrin in citāt e a
scomenēąrin a assaltā furibonts la cjase dai Torians. Alore il Savorgnan,
fasint finte di sei spaventāt, si puartą in cjscjel par visā il luctignint
che bisugnave fa alc. E chel, pūr cognossint l'ingjan dal Savorgnan, al
vigni jł dal cjiscjel par calmā la int. Ma nol fo nuie di fā. I contadins
a menąrin pal boro cun insolencis ancje il provioditōr. I Torians, viodude
la cape mal taiade, a lčrin a cirī di scuindisi, sperant, dopo, di podź
dimostrā la lor inocenze. Ma i Iōr nimīs, entrāts furibonts tes lor
cjasis lis fiscąrin e lis brusąrin. E cussi a fasčrin cui altris nobii: i
Candido, Francesc di Cergneu, i Troians di Percut, i Soldonīrs, Lenart
Gubertini, Lenart de Fratine, Albert Colorźt, i Partistagn, i Bertolins, i
di Brazzą, i Valentins, Pieri Urban di Cjiscjel, e al tris ancjemņ. Po
disfatis lis cjasis, cirint dapardut e minaēant di muart chei che ju
scuindevin, a copąrin Luīs, Isidoro e Nicolau della Torre, Teseo Colora e
une liste inmņ plui lungje di personis che a fņrin viodudis muartis, sence
vistīts, butadis par tiare e, di gnot, sapulidis par pietāt tune fuesse
comun. E nissun, di tante pore, al podeve dī nuie".
Ma
il maēalici al sarčs stāt inmņ plui grant se il prin di marē noi fos
rivāt di Gardiscje un repart di armāts, che judāts de int di Udin a
rivąrin a parā vie de citat lis scuadris imbestialidis dai Zambarlans. E
chescj, no contents inmņ nņ e cu la sperance di fa altris rapinis, a
fiscąrin i cjiscjei di Vilalte, Moruē, Breēą, Arcjan, Cusąn, Zopule,
Valvason. Spilimberc. Po a brusąrin i cjiscjei di Colerźt, Susans, Madrīs,
S.Denźl, Feagne, Tarcint. Chest moment malandret al deventą ancjemņ pies
par cause dal trement taramot dal 26 di marē dal 1511, ch'al sdrumą ancje
il cjiscjel di Udin e, infin, par une pidimie di peste che e copą nufmil
personis.
Superat
il momentat i Strumīrs a domandąrin justizie a Vignesie. La Republiche e
invia a Udin Dree Loredan che dacjāf dal Consei dai Dīs al fasč arestā i
plui cognossūts delincuents dai Zambarlans, ma nol fasč scuasi nuie cuintri
di Antoni Savorgnan, che al continuave a da la colpe ai Strumīrs. Ma il
guviār venezian no j crodč. E alore il Savorgnan, confermant la sō nomee,
si aleą cui austriacs intant che si cjatave a Sacīl dacjāf di une cernide
veneziane. Par chest Vignesie lu condaną a la confische dai bens e a sei
bandīt de Patrie. Il Savorgnan al cjatą ripār a Vilac in Austrie, ma ancje
culģ doi sicaris a rivčrin a distanālu e, tal marē dal 1512, a copalu a
tradiment.
Chź
muart, lontane dal puartą la pās,e fo l'inizi di une lungje liste di
svindics, e il prin a lassā la piel dal 1518, al fo il fģ di Antoni, Nicolo
Savorgnan. La faide e podč cunsiderasi concludude dome tal avrīl dal 1568,
cul duel tra Troian Arcjan e Fidrģ Savorgnan, duel che al provocą la muart
di ducjedoi i contendents.
La fuartece
di Palme
Si a vūt fevelāt des invasions dai Turcs in Friul,
che dopo dal 1499 no tornaran plui tč Patrie. Ma il pericul dai Turcs al
continuave a esisti, soredut su lis cuestis istrianis, in Dalmazie e su la
tiare interne de Croazie e Slovenie. Difat i Turcs, cu lis lōr piēulis
nāfs che a lavin di sburide su e jł pal
Adriatic, a puartavin il terōr, robant, fiscant, e fasint presonīrs zovins che pņ a e ventavin sclāfs e
unevore a vignivin puartāts tes stivis des imbarcazions e obleats a remā.
Algeri al jere il lor nīt e di li a partivin pes lōr scorsadis. A vevin
cjapāt Tunisi, Cipro e Malte si jere salvade par merit di La Valetta.
Cheste
realtāt e veve fat meti d'acuardi diviars stāts che dai Turcs a podevin
patģ dams: la Spagne, Gjenue e Vignesie, stāts che a metčrin di bande lis
lōr rivalitāts e si alearin cuintri ju "infedźi". Il 7 di otubar
dal 1571, a Lepanto, la flote dai aleāts e rivą a sdrumā la flote turche.
A forin fondadis 50 nāfs e altris 117 si rindčvin ai vincidōrs. Dopo di
cheste vitorie, perņ, i aleāts a tornąrin a dividisi e a contrastāsi e in
pōc timp i Turcs a tornąrin a insidiā l'Adriatic e la tiareferme a orient
dal Friūl.
Al č in cheste suaze che
Vignesie e decide di fa sł la fuartece di Palme, e no dome par pore dai
Turcs, ma ancje par vź un bastion ch'al fases sudizion al esercit austriac
ch'al presidiave il teritori dal Judri e postāt te fuartece di Gardiscje,
che Vignesie e veve piardūt cul tratāt di Worms dal 1521. Bisugnave, duncje,
vź un pont strategjic sei di difese che di ofese. E cussģ il 7 di otubar.
dal 1593, vincjedoiesin aniversāri di Lepanto, e fo fondade la fuartece di
Palme.
Vignesie
e impone a sé stesse e al Friūl sacrificis pesantons par cheste costruzion
che tč part interne e veve di vź une citāt rinassimentāl fuartificade che
nissun mai al varčs podūt concuistā. Ma par ironie de storie la fuartece
no fo mai assediade o clamade a difindi la fede cristiane cuintri i Turcs o
altris. Cussi, dopo une ricognizion sul teren plui adat secont i tecnics
venezians, al fo decidūt l'inizi dai lavors. Il paisut di Palmade al fo
sdrumāt ae stesse maniere di altris insediaments rurāi. Altris 34 paīs a
scugnirin bandonā i cjamps che a vevin di sei a disposizion dai funzionaris
venezians par traspuartā cuantitāts grandonis di material indispensabil par
jevā lis cuelinis esternis, i bastions, lis murais, lis cjasis e i palaēs
de citāt.
Dut
il teritori sot Vignesie al fo tassāt: di Padue a Bergamo, di Vicenze a
Feltre, dai vescui ai comuns, dai nobii al clero de Patrie. Ducj a forin
tassāts o come fornitōrs di man d'opare o come contribuents direts. Il
control al jere cetant sevźr e guai a svargā. Un lavōr grandonon che al
durą dozenis di agns. La citāt interne e fo insiorade cun cjasis elegantis,
palaēs e oparis d'art che a trasformąrin in tun tinel la grande place d'armis,
vuź Piace Grande. La citāt e jere concepide par contignī 20.000 abitants,
ma no riva mai a chel numar. Infin, val la pene dī che sot il profīl
finanziari Palme e fo une disgrazie par Vignesie, ancje se par dute l'Europe
il progjet al fo unevore amirāt al pont di deventā mutīf di riclam
urbanistic. Viodint cheste sorte di fuartece a pocjie distance dai soi
cunfins, l'Austrie e protestą cuintri di Vignesie, stant ch'e pensave che
prime o dopo in plui di une costruzion di difese e podeve deventā ancje di
ofese cuintri la contee di Gurize e di Gardiscje logadis a pocje distance. E,
come che o viodarin, no si sbaliave.
Note sul
Parlament de Patrie
Dopo de fondazion
dal Stāt (1077) i patriarcjis a forin simpri atents a favorī cun esenzions
e beneficis i marcjāts citadins che a tiravin in Friūl banchīrs e
marcjadants di dute Italie. Lis sedis dai marcjāts permanents a forin in
Friūl, come in altrņ, lucs di inmunitāt patrimoniāl pai parons e pai
creditōrs, lą che libars (servitłt di masnade sfrancjade) e servidōrs a
jerin sul stes plan. Ogni sorte di contrast o di barufe pes cuistions plui
svareadis, a vignivin decidudis cun proceduris speciāls e a la svelte. Al č
in chest contest che in Friūl a nassin dōs istituzions parlamentārs: il
Parlament de Patrie e i Comuns. In principi il patriarcje al scomenēą a
convocā lis assenbleis dai vassāi par concuardā cun lōr i tribūts in
bźēs e oms par furnī l'esercit di stāt. I nobii convocāts cul timp a
firģrin par cunsider
Al
parlament a partecipavin di dirit lis tre classis dal clero, de nobiltāt e
dai comuns, che perņ no vevin di fā une pulitiche classiste, ma di proviodi
simpri ai plui grancj interes de Patrie. Tra il clero a jerin i vescui, i
superiōrs dai cjapitui, dai munastīrs e des preposituris. Po a jerin i
nobii, sei chei di nomine imperiāl che patriarcjāl. Pai comuns fin al 1309
a jerin rapresentats dome i nunicipis di Acuilee, Cividāt, Udin, Glemone,
Sacīl, Tumieē.
Il
parlament si riunive pal plui a Cividāt, capitāl civīl dal stāt, ma ancje
a Udin e a S.Denźl. Dopo dal 1400 simpri a Udin. Il salon dal Parlament al
cjiscjel di Udin al fo realizāt dopo dal taramot dal 1511 e al fo frescāt
tč seconde metāt di chel secul.
L'ultime sedude dal parlament, ridusūt
ormai a un'ombre di sé stes, e fo fate dal 1805. I comuns tal parlament a
vevin mancul vōs in cjapitul dal clero e de nobiltāt e si disferenziavin
dai comuns rustics par vie che a vevin ancje il compit de organizazion pe
difese des muris de citāt.
Icomuns plui antics a
son stats Cividāt, Sacīl, e pņ vie vie ducj chei altris. A disponevin dal
arengo, valadģ l'assemblee dai capofameis, il consei maiōr, che si riunive
di tant in tant, il consei minōr che si riunive une volte par setemane par
di sbratā lis cuistions ordenariis. Dopo rivado Vignesie il Parlament al fo
ridimensionāt tes sos funzions e nol podč plui interferī te pulitiche
foreste, stant che ogni decision e vignive cjapade dal provioditōr venit.
Note su la
"Contadinance"
Dopo de piardite di
podź dal parlament e ancje par da vōs a chei che no la vevin mai vude, dopo
i fats de joibe grasse dal 1511, e nassč la Contadinance, une sorte di
sindacāt "ante litteram" dai contadins furlans. Une istituzion dal
dut gnove in Italie, concedude dal Dos di Vignesie ai contadins dal 1518. La
Contadinance e veve la sō sede tra vie V.Veneto e vie Rauscźt, tune cjase
che un dusinte agns prime al jere stāt ospit ancje Francesc Petrarca. La
Contadinance e riva a meiorā un fregul la vite dai contadins, ma nņ masse,
stant che di cheste int la nobiltāt no veve nissune stime, tant che dal 1576
il cont Jaroni di Porcie al veve scrit: "I contadins a son oms di pōc
che a lavorin malvulintīr, impegnāts come ch'a son in baracadis, a consumin
unevore di timp te ostarie e a barufā sei cui parons che tra lōr stes".
Al č evident che la nobiltāt no viodeve di bon voli une delegazion dai
contadins in parlament, int che di simpri e jere stade sotane e comandade a
bachete dai nobii. La Serenissime, invecit, e veve favorīt l'ingrčs dai
rapresentants dai contadins: a jerin il cuart ordin sociāl in Friūl e a
coventavin par fā di cuintripźs ae prepotence de nobiltāt. Dal 1797,
rivāt Napoleon, la funzion de Contadinance e fo soprimude. E deventą,
daspņ, sede di tribunāl d'apel, ufici des ipotechis e, dal 1822, sede de
Pueste. Dal 1921 la Pueste si trasferģ tal gnuf palaē
scuasi di front, dulą che si cjate ancje orepresint. La cjase de
Contadinance, invecit, e fo sdrumade dal 1928 e puartade su a tocs sul prāt
dal cjascjel di Udin, dulą che dal 30 e fo tornade a fā sł scuasi come
prime.
Note su la
Vicinie.
La vicinie e jere par antighe
consuetudin, l'assemblee dai capofameis dal comun rustic, ch'e veve tal dean
(clamāt ancje massar o merighe) e in doi jurāts i soi ordins consultīfs.
La vicinie,che e esercitą i soi podźs fin a l'etāt napoleoniche, ma che e
conservarą cualchi prerogative ancje dopo (baste pensā ae nomine dal plevan
e dal capelan che in cualchi paīs al č ancjemņ dirit dai deans), e je
stade une istituzion impuartante e i soi statūts a son coventās unevore par
ricostruī la storie, plui sclagne che sflandorose, dai comuns rustics dal
timp, ancje parceche i documents restāts a son unevore pōcs.
Su
chźs cjartis si a podūt capī tantis robis: sui passons, sul masanā i
grans, su lis piēulis formis comerciāls, sui presis dal pan, de farine e,
no di pōc cont, lei i ats di come che si davualzevin lis assembleis tes
diviarsis viciniis che si riunivin al sun de cjampane sot de loze o sot di un
grant tei.
Note su lis
Confraternitis
Viars la seconde metāt dal Dusinte a scomenēąrin a flurī in Friūl lis
Confraternitis. Chestis a jerin guviarnadis dai priōrs o camerārs laics
secont lis normis di statūts aprovāts de autoritāt gleseastiche. A vevin
sede cja' di une glesie, dulą che si impegnavin a fā sł un altār o une
capele dedicade al lōr protetōr cui lōr bźēs. Tal paīs e tai borcs lis
Confraternitis a vevin finalitāts devozionāls o assistenziāls scritis tai
lōr statūts. Eco, ad esempli, ce ch'al diseve un articul de Confraternite
dal Santissin Sacrament di Cussigną e Terenēan, articul scrit intōr de
metāt dal '500. La Companie e jere tignude a sōs spesis a "honorar,
illuminar et adornar l'Altar del Sant.mo Sacramento" opūr a trasformā
lis limuesinis in "subventione di poveri infermi della Compagnia".
Difondude e jere ancje la Confraternite di S.Antoni abāt, che di S. Nicolņ
e altris. Unevore plui sioris di chźs paisanis a jerin lis Confraternitis di
Udin, stant che a jerin corporativis, valadģ componudis di personis che a
fasevin il stes mistīr, come ad esempli ches dai Piliēars o dai Faris che a
vevin la lōr sede tč glesie di S.Jacun. Tra lis plui antighis fraternis di
Udin si ricuards che dai Batūts. In cjiscjel a Udin e je ancjemņ la cjase
de Fratene di S.Marie e a planteren si pņ viodi il salon dulą che i
components si riunivin. Ad alt lis stemis des fameis che ae Confraternite e
ąn furnīt camerārs, priōrs o personalitāts impuartantis.
La
sopresion dal patriarcjāt di Aquilee
(pre Antoni Beline)
No sai ce colōr che al veve
il cīl furlan martars 6 di lui dal 1751, ma chź zornade di 250 agns indaūr
e restarą segnade come une des plui neris intal libri grīs de nestre
storie.
In chź dģ a Rome, il pape Benedet XIV, al secul Prospar Lambertini,
bolognźs, cu so penāl intenzūt tal ingjustri ros de curie, al dave il colp
di gracie a la nestre glesie. Daūr di lui, par pore o par complasź il paron,
34 gardenāi a ąn metude la lōr grife di aprovazion di un at che nissune
reson pastorāl o di vanzeli no podeve justifģcālu. In bande, contents come
il Gjat e la Bolp di Pinochio, i plenipotenziaris de Catolicone Marie Taresie,
regjine di Austrie, Ongjarie e Boemie e imperadorie dai Romans, e de
Serenissime Republiche di Vignesie.
A sustignivin che la colpe dai lōr contrascj e jere la glesie di Aquilee e
che dome la sopression di cheste robe anacronistiche e varčs podūt
sigurāur eterne fraternitāt e amicizie. E il pape, plui sensibil a lis
resons de politiche che no a chźs de veretāt, al a confermąt cu la so
autoritāt apostoliche la lōr falsetāt croniche, e nus ą copāts. A glorie
di Diu e pal ben de glesie.
Il document di cheste azion vergognose, clamāt cul tiermin precis di "bole
papal" e al ven ripuartāt cu lis primis peraulis: INJUNCTA NOBIS, ven a
stąi "DADE A NŌ". Si riferis a la responsabilitāt di dutis lis
glesiis.
Parcč che, come che si sa, il pape al a la cure pastorāl di dutis lis
glesiis, par ordin dal Signor. Dificil perņ rivā a dimostrā che la cure di
une glesie si puedi mostrale fasint sparī cheste glesie, come un om che i
ponte a la femine il rivolvar daūr de orele par amōr, o plantant il curtis
intal cūr.
Ma il pape Benedet XIV al č stāt babio tal fā passā par virtūt un at di
carognetāt. Tant plui che no si tratave di une glesie cualunche, ma di une
glesie patriarcjāl viere di 17 secui, di bot come la sō di Rome, e che e
veve vūt une funzion straordenarie e une vitalitāt benefiche tai secui plui
scūrs e tč crosere plui delicade fra Orient e Ocident.
Une persone no nas intun moment e nancje no mūr intun colp. Almancul par
solit. Cussi ancje lis realtāts storichis. Il patriarcjāt di Aquilee noi
fās ecezion. Su l'antichitāt dal patriarcjāt di Aquilee i storics a stan
cuistionant. Almancul chei cuatri che a ąn il sintiment e la sensibilitāt
di "pierdi timp" daprūf di chestis robis che par nō a son vitāls.
In realtāt no discutin sul fat de antichitāt ma dome sul trop, Ancje parcč
che documents precis, che a segnin la prime dģ o il prin an, no si 'nt cjate.
Paraltri no si 'nt cjate nancje di altris bandis. No capis parcč che nō
furlans o vin di puartą fūr ducj i timbros e lis certifģcazions e di
altris bandis, come Rome, Milan, Colonie e vie, al baste cjatą un vues o un
clap par fā sł une basiliche e impiantā une tradizion.
La tradizion aquilejese si fonde su la lejende o "legenda" di
Ermacure e Furtunāt, che a saressin i fondatōrs de nestre glesie. La
tradizion e riferis ancje che Ermacure, non di riunde greche, al sarčs stāt
mandāt culģ di san Pieri o di san Marc, so dissepui e "interpite"
o scrivant. Une tradizion che le ąn sbeleade par tant timp ma che i ultims
studis, puartāts indenant cun passion e intuizion di puar pre Gjilbert
Pressac e dal prof. Renato Jacumin e, prin di lui, di bons. Biasutti e di p.
Pelegrin Ernetti, a stan dant risultāts splendits, rivelant un mont di
grande origjinalitāt in fat di teologjie, liturgjie, iconografģe, musiche e
cetera.
La glesie di Aquilee, che tal IV e V secul e ą vude la colme dal so
sflandōr in fat di santitāt e di culture, cu lis grandis figuris di
Fortunazian, Cromazi, Valerian, Rufin e dal stes san Jeroni, e jere alc di
plui di une glesie. E jere mari di glesiis o, come che si dīs tal lengaē
glesiastic, metropolie. Il patriarcje al jere contomiāt dai siei vescui
sufraganiis, che a levin fint Como, fint a Lubiane e fintremai a cunfin de
Ongjarie, ognun cu la sō lenghe e culture native (latine o gjermaniche o
sclave) e ducj unīts inte profession de stesse fede cjapade su dai apuestui
e de glesie alessandrine.
Dut chest patrimoni e chest teritori inmens, une piēule Europe ante litteram,
al a scugnūt fa i conts cui nemīs di fūr e di dentri. A un cert pont, dal
1077 al 1420, il patriarcje al č stāt, come duche de Patrie dal Friūl,
ancje il sorestant civīl dal so popul. Po e je tacade la fase dissendente,
cu la pierdite de autonomie politiche de bande di Vignesie, la pierdite de
origjinalitāt cultuāi e liturgjiche prime cul patriarcje furlan Paulin II
(800) e po cul patriarcje venezian Francese Barbaro (1600), che nus a fat
brusā sul sagrāt des nestris glesiis i libris de nestre preiere e de nestre
memorie. Come brusānus la cjarte di identitāt.
Se i patriarcjis venezian a vessin vūt un fregul di afiet pe lōr glesie; se
almancul il pape al ves difindudis lis pioris cuintri dia lōf impen di
butālis tes lōr gramulis par salvāsi sé; se i furlans a vessin vude plui
grinte tal no lassasi puartą vie o adiriture svendi i lōr tesaurs, la
storie e sarčs lade diferent e nō o saressin ancjemņ une glesie
patriarcjāl. Ma la storie no si le fās cui "se".
In conclusion, la grande basiliche di Aquilee e pierdūt no dome la sente
patriarcjāl e vescovīl, ma ancje la parochalitāt. Pičs dal plui piēul
dai nestris borcs. E je finide sot la responsabilitāt dal capelan des
muiniis di Aquilee.
Il teritori dal patriarcjāt al č stāt fat a tocs cence rispiet e cence
dūl, come cuant che si splume une gjaline. Dome che la gjaline le ąn
splumade di vive. Pensa a lis tragjediis combinadis di Hitler e di Stalin,
forsit al č masse, ma, tal so piēul, ancje il pape al jere sun che strade.
Une brute pagjine. Di aviliment par nō e di disonōr par lōr.
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